mozaïek

Het Schrijverke – Bayend Foulgou

De band tussen basisschool het Schrijverke in Mierlo
en Bayend Foulgou in Burkina Faso.

Directeur: Somzabre Mathieu
mozaïek

mozaïek

Als we met de officiële delegatie op bezoek zijn in Burkina worden we door De Reine Elizabeth meegetroond naar de school in Bayend Foulgo. We worden, voor een tweede keer gevraagd om in Geldrop of omgeving een school te zoeken die contact met hen wil onderhouden. We mogen de school bekijken: 3 klassen en 261 leerlingen en krijgen van hen een mozaïek cadeau: een plattegrond van Burkina met schelpjes, steentjes en zand. Ik beloof mijn best te doen, maar kan niets beloven. Voor de zekerheid filmen we deze school ook. Ook de speech die ze houden neem ik mee om zodoende alvast iets meer over Bayend Foulgou thuis te kunnen vertellen.

touwpomp

touwpomp

In mei 2011 zijn er 2 leerkrachten geïnteresseerd op BS het Schrijverke in Mierlo. Ik heb ze wat informatie gegeven en een foto van de touwpomp die net dat jaar gezet is in de buurt van de school. Een ontmoeting in de klas zal na de vakantie zijn.

uitleg op school

uitleg op school

In januari 2012 leg ik de leerkrachten uit wat de bedoeling is van de vriendschapsband en geef hen voorbeelden van wat andere scholen doen of gedaan hebben. Zij op hun beurt willen de kinderen wat meer enthousiast maken voor het continent Afrika. We maken een afspraak om met de kinderen in gesprek te gaan over Afrika, wat doet een kind de hele dag in Afrika, foto’s laten zien en het filmpje. Kinderen stelden ook vragen.

schoolklas in Bayend Foulgou

schoolklas in Bayend Foulgou

In februari dat jaar zijn ze met groep 5,6,7, en 8 wezen schaatsen op een meer. De kinderen hebben daarover geschreven, uitgelegd wat schaatsen zijn en hoe het werkt. Ook hebben ze daar foto’s van gemaakt, die zijn afgedrukt en geplastificeerd. Toen ik het in de Paasvakantie in de bus kreeg heb ik eerst alles vertaald en daarna op de post gedaan.

2013 is het jaar van het 40 jarig jubileum en ik hoop dat er scholen zijn die aan activiteiten willen meedoen.